Prisutdeling for Grøss-medaljen
og Arkitekturopprørets hederspris 2021

Opptak av prisutdelingen, mesterlig gjort at Hans Haga.

(2021-11-24) Arkitekturopprørets nyinnstiftede priser ble utdelt i den vakre søylesalen Gamle Raadhus Scene onsdag 24. november 2021. På forhånd hadde mer en 10,000 innbyggere stemt på kandidater til Grøss-medaljen, og til Arkitekturopprørets Hederspris. Kandidatene ble også nominert av innbyggerne. Det var dessverre ikke mangel på nominasjoner til Grøss-medaljen, som tildeles det styggeste nybygget i Norge de siste fem årene. Hedersprisen, som tildeles det vakreste nybygget, hadde også ti verdige kandidater.

Grøss-medaljen ble tildelt det nyåpnede Munch-museet i Oslo, som vant er brakseier med hele 35,3% av avgitte stemmer. Ingen representanter fra Munch-museet eller Oslo kommune var tilstede for å motta prisen. På andreplass kom Lovund hotell med 18,4%, deretter Hotell 1624 på Kongsberg med 7,7%.

Kristian Hoff-Andersen leste opp begrunnelsen: Grøss-medaljen skal tildeles det nybygget som er styggest og mest skjemmer sine omgivelser. 10526 unike stemmer er gitt for å bestemme kveldens vinnere. Førstegangsvinneren av denne - dessverre - nødvendige prisen utmerker seg med sin ignoranse for Oslo som by og landskap. Den ruver, uten å stråle. Den peker, men ingen vet på hva. Den eksemplifiserer den bleke, kalde og "rene" arkitekturen som har preget Norge i det meste av dette århundret. La meg lese fra begrunnelsen da denne allerede den gangen stygge bygningen vant arkitektkonkurransen:

«Lambda er kåret av en enstemmig jury som et komplett og fullstendig tilrådelig museumsprosjekt som skaper et stort potensial for rekreasjon og byutvikling innenfor Munch-området. Prosjektet introduserer det nye museet som et potensielt landemerke og har en ærbødighet i fht til Operaen.» (sic)

I ettertid har få av dem villet forsvare dette valget, og arkitektkonkurranser som form har fått seg en solid tillitsknekk. I vår nominasjon omtalte vi dette som et "eksosgrått skuldertrekk", og vi opplever dessverre at arkitekter og oppdragsgivere har gjort lite for å skape en bygning og et miljø som engasjerer seg i sine omgivelser. I stedet stenger den ute landskapet, tar opp ca. 0% av Oslos egenart, og er særdeles dårlig egnet til sitt formål. For å sitere Edvard Munch: "Jamen har de greid å stenge sjøbyen Oslo ute fra sjøen." Vinneren av Grøss-medaljen er...

Munchmuseet, av Herreros Arquitectos for Oslo kommune.

Hedersprisen ble vunnet av Nygårdsplassen i Fredrikstad, som vant en klar seier med 27,7% av stemmene. Andreplassen gikk til Kiwi-bygget på Næroset i Ringsaker kommune, som fikk 12,9%. På tredjeplass kom Galleri Osebro i Porsgrunn med 9,2%. Alle kandidatene kan sees her.

Bildene under er fra utdelingen; Viktoria Vilde Gundersen og Kristian Hoff-Andersen delte ut prisene. De som mottok Hedersprisen var Sander Grundvig fra Cityplan, som er eier og utbygger, og Trond Elverum fra Mad arkitekter.

image21 2021:11:24 20:42:27 2021:11:24 20:42:27 1/160s f/4.0 ISO1600 80.0mm image18 2021:11:24 20:42:30 2021:11:24 20:42:30 1/160s f/4.0 ISO800 59.0mm image20 2021:11:24 20:42:28 2021:11:24 20:42:28 1/160s f/4.0 ISO1000 59.0mm image15 2021:11:24 20:42:28 2021:11:24 20:42:28 1/160s f/4.0 ISO1000 93.0mm image16 2021:11:24 20:42:28 2021:11:24 20:42:28 1/160s f/4.0 ISO1000 54.0mm image17 2021:11:24 20:42:29 2021:11:24 20:42:29 1/160s f/4.0 ISO1000 38.0mm

Grøss-medaljen ble tildelt Munch-museet i Oslo. Ingen kom for å motta medaljen, som er utformet i betong av Viktoria Vilde Gundersen som sammen med Kristian Hoff-Andersen prøved dele ut prisen. Konferansiér Håkon Wium Lie sees i siste bilde:

image13 2021:11:24 21:30:05 2021:11:24 21:30:05 1/160s f/4.0 ISO6400 105.0mm image28 2021:11:24 21:30:12 2021:11:24 21:30:12 1/40s f/4.0 ISO6400 57.0mm image3 2021:11:24 21:30:13 2021:11:24 21:30:13 1/60s f/4.0 ISO6400 105.0mm image7 2021:11:24 21:30:09 2021:11:24 21:30:09 1/160s f/4.0 ISO1000 60.0mm image8 2021:11:24 21:30:10 2021:11:24 21:30:10 1/160s f/4.0 ISO1250 45.0mm image9 2021:11:24 21:30:11 2021:11:24 21:30:11 1/160s f/4.0 ISO1000 76.0mm image6 2021:11:24 21:30:09 2021:11:24 21:30:09 1/160s f/4.0 ISO1250 105.0mm

Prisutdelingen hadde to inviterte talere: Ola Fjeldheim fra Fortidsminneforeningen, og kunsthistoriker Tommy Sørbø. Saher Sourouri fra Arkitekturopprøret holdt også en appell.

image23 2021:11:24 20:42:26 2021:11:24 20:42:26 1/160s f/4.0 ISO1000 105.0mm image14 2021:11:24 21:30:04 2021:11:24 21:30:04 1/160s f/4.0 ISO1600 105.0mm image12 2021:11:24 21:30:04 2021:11:24 21:30:04 1/160s f/4.0 ISO1600 105.0mm image12 2021:11:24 21:30:04 2021:11:24 21:30:04 1/160s f/4.0 ISO1600 105.0mm

Priskomitéen 2021 har bestått av (fra venstre) Saher Sourouri, Håkon Wium Lie, Viktoria Vilde Gundersen, Kristian Hoff-Andersen:

image14 2021:11:24 21:30:04 2021:11:24 21:30:04 1/160s f/4.0 ISO1600 105.0mm

Det må understrekes at Priskomitéen ikke en noen jury; det er innbyggerne som nominerer og stemmer fram vinnerne i begge kategorier.

Bildene over kan gjenbrukes, vennligst kreditér «Arkitekturopprøret».

På prisutdelingen ble den nyskrevne «Lambda-sangen» avsunget, med tekst av Tommy Sørbø til melodien Prøysen bruker i «Julepresangen» («... det vil hun sikkert ha...»):

Og det var lille Oslo, det, som strever dagen lang,
og bygger noe spennende som snart skal bli presang.
Nå er det bare masse ord, men gjett hva det skal bli?
Et nytt museum vi kan henge «Skrik» og «Solen» i

Det vil vi sikkert ha, da blir Munch sikkert gla'.
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Så skal det endelig tegnes, men det må'kke bli for pent.
For pene hus er harry, og det ha'kke Munch fortjent.
Litt gjenbruk her, litt gjenbruk der, se nå hva det skal bli:
En boligblokk fra Granca vi kan se på kunsten i! 

Det vil vi sikkert ha, da blir Munch sikkert gla'.
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

En boligblokk, er vel og bra, bevare dere vel.
Da er det bare vindu'ne de ikke kan få tel
De slenger på noe autovern, og ser hva det kan bli 
Et pansret lager til å stable kunst og bilsalg i.

Det vil vi sikkert ha, da blir Munch sikkert gla'.
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Så gjenstår kun å pakke feil og mangler inn i ord:
«Se knekken, det er Munch som bukker høflig til vår fjord!
Og syns du det ser så jævlig ut, så vit det er fordi,
vi lever i en jæve-lig og fæl og føkka ti'».

Det vil vi sikkert ha, da blir Munch sikkert gla'.
Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Til alle de som synes at det likner på et skrømt:
For guds skyld ikke glem at arkitekten er berømt!
Ta vel imot et varehus med «Skrik» og «Solen» i
fra de som aldri skjønte at den tiden var forbi.  

Det vil vi ikke ha, da blir Munch ikke gla'.
Og at det er unyttig det kan ingen komme fra.